Ons doel is om de kloof tussen afstuderen en werken te dichten

Ons doel is om de kloof tussen afstuderen en werken te dichten

Joris Hendrickx

Joris Hendrickx

     

Door pas afgestudeerde high potentials uitdagende projecten te laten uitvoeren bij bedrijven én hen doorheen dat traject continu te coachen, ontstaat zowel voor de betrokken bedrijven als voor de talenten een enorme meerwaarde. Thomas De Wulf, CEO van ORMIT, en Nele Keppens, ORMIT coach, lichten de werkwijze toe.

Op welke manier helpen jullie pas afgestudeerden om hun maximale potentieel te bereiken?

De Wulf: “Met ORMIT proberen we de kloof te dichten tussen afstuderen en werken. Als student werk je immers vooral voor jezelf en hebben je inspanningen direct effect, terwijl je op de werkvloer voor een bedrijf en samen met anderen werkt op lange termijn doelen. We trekken in dat kader jonge high potentials aan en sturen hen uit naar bedrijven om daar uitdagende projecten uit te voeren.”

Keppens: “Tegelijk helpen we hen via introspectie en intensieve coaching om zich vanuit hun talenten, motivaties en persoonlijkheid verder te ontwikkelen, zich te organiseren, resultaten te boeken en het verschil te maken voor bedrijven. Door corona en het afstandswerken zijn intrinsieke motivatie, assertiviteit en proactiviteit daarbij nóg belangrijker geworden.”

 

Vorig jaar werkte het team van Natasha Scholiers bij D’Ieteren nauw samen met een ORMITer. 

“Mijn persoonlijke ervaring met ORMIT en hun consultant was zeer positief en zelfs ver boven de verwachtingen. ORMIT levert consultants van hoge kwaliteit. Je merkt dat ze hun talenten met veel zorg selecteren en coachen, en daar heel wat tijd in steken. (...) Onze consultant bleek een echte teamplayer te zijn met een heel enthousiaste en positieve ingestelheid. Ook al was dit haar eerste werkervaring, ze had al heel wat zelfstandigheid en autonomie en was bijgevolg meteen inzetbaar. Door haar open en duidelijke communicatie integreerde zij zich al heel snel in ons team en verliep de samenwerking heel vlot. We merkten duidelijk welk verschil de coaching en begeleiding door ORMIT hadden op haar prestaties bij D’Ieteren.”

- Natasha Scholiers, D'Ieteren

 

Welke evoluties zien jullie zoal door corona?

De Wulf: “Steeds meer jongeren vragen coaching aan omdat zij vandaag meer vertrouwd zijn met het concept. We leven bovendien in tijden waarin de druk en de verwachtingen verhogen. Door corona is ook het individualisme verder toegenomen. Ook wij merken dat in het aantal aanvragen, al richten wij ons wel enkel specifiek op het ontwikkelen en detacheren van bepaalde talenten die we zelf selecteren.”

Keppens: “Corona, en de daarbij horende doorbraak van videocalls, heeft de drempel naar coaching verlaagd. Onze talenten vragen nu sneller en frequenter naar een coaching omdat het nu allemaal online kan. Dat past trouwens ook beter bij de jongere generatie. Trainees lopen door de huidige situatie bovendien sneller tegen dingen aan en worden ook meer geconfronteerd met zichzelf. Terwijl ik vroeger vooral veel aanvragen kreeg rond praktische zaken, hebben deze vandaag meer te maken met introspectie. Omwille van het afstandswerken is intrinsieke motivatie nu eenmaal belangrijker geworden.”

 

Welke impact hebben deze coachings op hun verdere carrière?

Keppens: “Als coach vind ik het heel boeiend om mensen bij het begin van hun carrière al te laten stilstaan bij wat voor iemand ze zijn, wat hen motiveert en hoe ze hun motivatie ook in hun verdere carrière en in de wereld van morgen kunnen blijven vinden. Onze coaching sessies hebben hierdoor absoluut een diepere dimensie gekregen. We helpen hen om het beter te doen én in de toekomst zelf aan introspectie te doen.”

“Ik merk dat trainees die bij ORMIT zulke coachings hebben gevolgd ook in hun latere carrière vanuit zichzelf op zoek zullen blijven gaan naar coachings rond zelfreflectie en zelfontwikkeling. Het maakt ons enorm trots om te zien hoe onze voormalige trainees zich op basis van wat wij hen meegeven verder ontplooien en carrière maken.”

 

“Doorheen haar periode bij D’Ieteren werd de consultant opgevolgd en vonden er evaluatiemomenten plaats in aanwezigheid van haar coach. Op basis daarvan stuurde ORMIT dan eventueel bij. Bovendien ontvingen we ook regelmatig updates over de coachings en cursussen die hun consultants hadden gevolgd, zodat we haar daar meteen op konden challengen en vragen over konden stellen. Maar ook haar coach zelf bleef haar continu challengen zodat ze zich kon blijven ontwikkelen en een alsmaar grotere meerwaarde werd voor ons.”

- Natasha Scholiers, D'Ieteren

 

Dit artikel werd gepubliceerd in een bijlage van Trends (Maart 2021 Business Guide).